Manikyrskola.

skrivet: 2009-04-06 ♥ 16:47:21

Nu ska jag beskriva hur man gör en enkel manikyr alldeles själv! Manikyr bör man göra en gång i veckan. Du behöver några verktyg:


Nagelfil (helst i glas, håller hur länge som helst om du inte tappar den, går att skölja av eller till och med tvätta i diskmaskin), polerfil (helst med tre steg), nagelbandscreme, orangepinne (obs! använd inte de som medföljer nagelbandscremen i trä, de är inte bra), spetsig tops och om du ska måla naglarna: underlack, överlack och vanligt nagellack alternativt en transparent nagelstärkare.

1. Fila till naglarna med glasfilen om det behövs.

2. Polera med polerfilen. Ta den grova delen först så nageln blir slät, sedan steg och två och till sist steg tre för att göra nagelytan blank och fin. När det gnisslar lite är det klart. Om du gör manikyr regelbundet behöver du inte använda steg 1 varje gång. det kan slita på nageln istället.

3. Massera in nagelbanden med en nagelbandscreme (jag brukar använda Mavala) och peta till sist ned nagelbanden med orangepinnen (jag vet inte varför det heter så!). Skrubba riktigt rent med en nagelborste.

4. Lägg ett lager underlack.

5. Lägg två lager färgat nagellack. Det första lagret kan vara lite tunnare. Dra först med borsten längs nagelspetsen och sedan längs hela nagelytan ut mot spetsen. Då sitter det bättre i spetsen. Vissa säger att man ska dra första penseldraget i mitten av nageln och sedan på sidorna men jag tycker att det blir ränder av detta sätt. Jag börjar i ena sidan och arbetar mig mot den andra!

6. Lägg överlack över hela nageln, även längs spetsen.

7. Låt torka. Vifta ej med händerna, det kan uppstå luftbubblor!

8. Om du målat utanför: ta en spetsig tops med lite remover på och gnugga bort!

Klart!

Tips:
OPI har jättebra nagellack och ett stort utbud av färger till ett rimligt pris. Där jag köper mina lack kostar de 130 kronor.

Om du vill att lacket ska sitta extra bra kan du använda ett glitterlack som överlack. Glittret gör att nagellacket sitter riktigt bra. Det är till och med svårt att få bort ibland! Se till att det endast är glitterkorn så inte färgen under ändras.


Kommentarer
Sofie:

bra beskrivet :) jag måste bli bättre på sånt!

2009-04-07 ♥ 18:09:52
blogg: http://sofieomnell.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal