Jag håller med Isabella!

skrivet: 2009-03-10 ♥ 21:21:03
Igår läste jag en debattartikel i Expressen som Blondinbella skrivit om kvinnlig avundsjuka. Hon menade att det är vi kvinnor som måste ändra inställning till varandra för att kunna lyckas istället för att männen ska lyfta upp oss i samhället. Jag håller fullständigt med henne. Istället för att heja på och uppmuntra varandra blir vi avundsjuka om en annan kvinna lyckas bättre än vi själva. Jag tror att den allmänna inställningen hos kvinnor bygger på att försöka överprestera andra kvinnor hela tiden. Om en tjej exempelvis berättar vilken god maträtt hon lagade i helgen så känner de andra sig antingen sämre och underlägsna eller tvingade att komma med något ännu bättre och avancerat. Jag känner i alla fall så. Jag är ingen matlagningstjej och kommer aldrig att bli och det bryr jag mig inte alls om för jag är bra på andra saker - men i ett sådan här samtal får jag ändå dessa känslor. Och det gäller inte bara matlagning utan allt som har med att vara perfekt att göra.

Kvinnoidelat idag har försämrats efter vi började slå oss fram i arbetslivet och bli framgångsrika på männens område. Det ledde till att den perfekta kvinnan inte bara måste ha ett rent hem, laga mat, baka, tvätta, hålla ihop familjen, vara snygg, träna, sminka sig, ha välmanikyrerade naglar och fina kläder - hon måste också lyckas i arbetslivet och skapa sig en karriär där hon ägnar större delen av sin dag åt att jobba (som en stereotypisk man gör). Om man som tjej ser eller hör talas om en annan tjej som uppfyller ett eller flera av dessa kriterier känner man sig automatiskt underlägsen. "Jag vill också orka med det.." tänker man då. Men man kan inte vara bra på allting och man har inte tid för att göra alla dessa saker regelbundet!

Istället för att bli avundsjuka på varandra, kan vi inte bli glada för att någon lyckas med något istället? Och låt den personen få vara glad istället för att trycka ner henne så att vi själa inte ska må dåligt för att vi inte har allas ögon på oss just den dagen. Isabella skriver "Jämställdhetsfrågan är ingen könsfråga utan snarare en kvinnofråga, oss kvinnor emellan. Det är vi som kan förändra klimatet. Det är vi som kan göra skillnad.".
Jag håller med henne!

Klicka på länken för att läsa hela artikeln
http://www.expressen.se/debatt/1.1491313/kvinnlig-avundsjuka-ar-min-varsta-fiende


Kommentarer
Anonym:

Jag tycker att det är kvinnor själva som ökar sina krav hela tiden ,det är sällan det är på samma vis mellan män iallfall, visst fan kan man vara avundsjuk ibland men elakheten och rivaliteten som finns mellan tjejer existerar inte på samma sätt mellan män.

Jag tror man måste försöka lära sej att skita i vad alla andra tycker och tänker och leva livet precis på det sätt man själv gillar.

Så jag får hålla med både dej och Isabella =)

2009-03-10 ♥ 23:06:43
Anonym:

läser du mogis.se eller kenzas.se blogg?

2009-03-11 ♥ 12:37:08
Sara:

svar till anonym: nej, jag läser inte mogis.se, kenzas blogg tittar jag på ibland!

2009-03-11 ♥ 13:04:49





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal