PLACE DE LA CONCORDE

skrivet: 2010-06-15 ♥ 09:55:12
Efter besöket hos Triumfbågen promenerade vi ner längs hela Champs Élysées och fram till den fina Luxorobelisken Place de la Concorde. Obelisken var en gåva från Egyptens vicekung Muhammed-Ali 1831. Den är ca 24 meter hög och mer än 3300 år gammal. På Place de la Concorde har även invigningen av den första giljotinen ägt rum. Både Ludvig XVI och Marie Antionette halshöggs där.

Bortsett från historian är platsen väldigt stimmig och trafikerad med alla sorters fordon och människor. Jag passade på att hänga lite i obeliskens skyddsstaket och kika på Eiffeltornet som uppenbarade sig långt borta innan vi gick in i världens finaste trädgård/park. Bilder på detta kommer i nästa Parisinlägg.


Champs Èlysées från Triumfbågens rondell. Obelisken syns långt bort.

Samma gata fast från obelisken med Triumfbågen längst bort.

På Champs Élysées







Kommentarer
mia:

vilken fin blogg du har :)

2010-06-15 ♥ 11:22:38
blogg: http://annamariafrida.blogg.se/
Karl Jansson:

Hej!Jag har nyss startar en ny bloggtävling där du har chansen att vinna ett valfritt smycke från Smycken4u. Jag har kollat på din blogg och sett att den skulle passa bra för att vara med och jag erbjuder därför dig att ta del av tävlingen. Besök därför gärna min sida http://karlekenssprak.se/vinn-ett-valfritt-smycke-fran-smycken4u-se för mer information :D



MVH Karl Jansson från karlekenssprak.se






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal