ROACCUTANTIPS

skrivet: 2010-05-04 ♥ 19:06:45

Som ni vet äter jag medicinen Roaccutan och eftersom jag fått stå ut med så många olika biverkningar tänkte jag ge lite tips till er som har börjat äta det, ska börja äta det eller bara funderar på att börja äta det.

Fakta om preparatet: Roaccutan är förbjudet i Sverige men får ätas om man ansöker om licens via en legitimerad hudläkare. Det är en stark medicin som sätts i bruk när ingenting annat hjälper mot aknen. Om du väljer att börja äta Roaccutan ska du tänka minst två gånger om det verkligen är värt det. Lider du av din akne?

Min behandling: Jag började äta Roaccutan för ca fyra månader sedan. För att få äta preparatet måste du äta p-piller eftersom fosterskador är väldigt vanligt. Dessutom måste man ta regelbundna prover för att se till att levervärdena ser bra ut. Som tur är har jag aldrig haft något problem med detta och har endast en månad kvar att äta. Hur lång tid man ska äta tabletterna beror på hur mycket man väger. Kolla din vikt!

Biverkningar och annat negativt: För det första måste jag varna om att läpparna kommer att bli alldeles torra och fnasiga. Se till att smörja dem regelbundet och att vara försiktig så du inte får sprickor! Huden blir känslig och extremt torr. Smörja in dig varje dag. Om jag slarvar och hoppar över en dag blir jag alldeles fnasig! Dessutom har jag upplevt små hudeksem som kliar. Och eftersom huden är så känslig är det lätt att man river upp sår och rivmärken. Det finns salvor att få utskrivna på recept mot detta. Tala med din hudläkare i sådant fall. Insidan av min näsa har fått lite stryk också. När jag snyter mig finns det ofta lite blod med i näsduken efteråt då slemhinnorna är lite inflammerade.

Du får inte vistas i sol under behandlingen. Jag har fuskat lite men ser till att inte sitta för länge så jag bränner mig eller blir röd. Solskyddsfaktor är ett måste. Man får heller inte vaxa benen och var försiktig när ni rakar er eftersom huden är så känslig. Speciellt i armhålan där huden är så tunn.

Lederna tar lätt stryk av träning och man kan uppleva att man känner sig svag och allmänt seg när man rör sig under ett träningspass. Därför ska man ta det lite lugnt på den fronten också. Känner man sin kropp och lyssnar till dess signaler är det ingen fara att träna även fast man äter medicinen men ta det lugnt!

Smink förvärrar torrheten i ansiktet. Försök att återfukta huden och låta den vara som den är. Jag vet att det är svårt men det känns mycket bättre och ser mycket bättre ut!

Försvinner aknen? När jag började äta medicinen trodde jag aldrig att jag skulle se normal ut igen. Jag hade fler utslag än någonsin och ville inte gå utanför dörren vissa dagar men efter ca 15 veckor märkte jag att huden började lugna sig. Just nu har jag fått tillbaks några utslag på ryggen och några i ansiktet också men de försvinner förhoppningsvis så småningom de också. Medicinen kommer att finnas kvar i kroppen två månader efter att man slutat äta tabletterna så förbättringar fortsätter ske även efter man avslutat behandlingen.

Rekommenderar jag behandlingen? Trots alla biverkningar rekommenderar jag Roaccutan! Jag har mått jättedåligt över mina utslag i flera år och ätit antibiotika hur många gånger som helst men ingenting har hjälpt så nu är jag överlycklig för att jag har fått möjligheten att äta Roaccutan.


Kommentarer
Baby Melody:

Hejsan, fin blogg!



Roacuttan orsakar också depression, svår depression och på grund av många självmord så är den förbjuden, detta är viktigt att veta. Är själv hudterapeut, makeupartist och företagare och Kicks-skönhetsexpert med över 10 års erfarenhet.



Det som fungerar bäst mot akne är faktiskt p-piller så alla som har svåra problem med hyn, prata med din gynekolog! Det är nämligen hormoner som orsakar akne.



En annan viktig sak är att man får absolut inte gå till vissa typ av ansiktsbehandlingar ( till exempel mikro-peeling ) när man äter roacuttan, annars får man ärr som aldrig går bort.

Detta har jag själv erfarenhet av, tyvärr! Vissa hudterapeuter kan vara dåliga och inte fråga ifall kunden äter någon medicin, det hände mig när jag var 16 år.



Kram!:)

2010-05-07 ♥ 19:14:57
blogg: http://babymelody.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal