TRÖGT

skrivet: 2011-09-27 ♥ 14:06:22
Jag har suttit här och kämpat med verbaspekter i några timmar nu. Det är så helvetes-jävla-svårt! Ryskan har två verbaspekter (imperfektiv och perfektiv) som man ska tillämpa beroende på om handlingen är pågående eller avslutad. Och det jag försöker lära mig är dels alla olika ord - (varje verb har två olika ord, det ena i imperfektiv och det andra i perfektiv, oftast liknar de varandra men ibland är de helt olika varann), hur man böjer orden (verben böjs i första, andra, tredje person singular och i tre olika pluralformer) och DESSUTOM ha koll på om handlingen i meningen (som självklart är så komplicerad så möjligt) är avslutad eller pågående. Och nej, det finns inte en eller två regler att tillämpa utan HUNDRA. Gaaaahhh. Jag har aldrig stött på ett så komplicerat språk! Ni, ryssar alltså!

Med förhoppning om att huvudet känns lite klarare efteråt ska jag nu sticka till gymmet och träna lite kondition. Det brukar rensa hjärnan ordentligt. Och sedan ska jag hem och ta mig igenom de sista uppgifterna på papperet så jag kan hälsa på mami i kväll. Men en sak i taget.


Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal