Saffran- och kokosmuffins

skrivet: 2012-11-27 ♥ 08:40:19
I går bakade jag supergoda muffins med saffran och kokos! Jag hittade receptet i en folder som jag tog på Apoteket (av alla ställen) för något år sedan där Leila hade bidragit med lite tips. De blev sjukt saftiga och smakrika och ska självklart dekoreras men det gör jag istället innan servering. De får bo i frysen så länge.
 
 
Här kommer receptet för er som vill testa. Obs. Jag struntade i den ljusa romen och fick byta ut bakpulver (eftersom det var helt slut) mot 1 tsk bikarbonat och det fungerade hur bra som helst!
 
1. Vispa 3 ägg, 2,5 dl socker och 1 tsk vaniljsocker vitt och pösigt.
2. Smält 100 g smör tillsammans med en påse saffran. Låt koka upp och tillsätt 1 dl vispgrädde. Blanda sedan ner i äggsmeten.
3. Blanda 3, 5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, en nypa salt och 1 dl kokosflingor.
4. Smaksätt med 1 msk ljus rom.
5. Vänd ner de torra ingredienserna i smeten och fyll muffinsformar till två tredjedelar.
6. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 15-20 minuter.
 
Tips på limefrosting:
1. Rör samman 60 g mjukt smör, 4 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker och 100 g Philadelphiaost. Smaksätt med rivet limeskal av en limefrukt.
2. Bred eller spritsa på dina cupcakes.
3. Garnera med riven kokos och röda vinbär och hallon.

Kommentarer
klara:

snygg header!

2012-11-27 ♥ 17:44:32
blogg: http://klaraengstrom.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal