Tunnbrödskakor

skrivet: 2012-11-23 ♥ 07:31:00
Tunnbrödskakorna jag bakade häromdagen blev jättegoda och var väldigt lätta att göra så jag tänkte lägga ut receptet till er. Jag fick det när jag köpte bröden på marknad för någon månad sedan och det kommer från ett lokalt bageri som jag tyvärr inte minns namnet på. Då bakade de tunnbröden i stenugn och de var alldeles varma när man fick påsen. Så himla mysigt! Jag har tyvärr ingen stenugn men stekpannan fungerade nästan lika bra!
 

1. Smält smöret och häll över mjölken. Värm till 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och häll i smör- och mjölkblandningen. Se till att jästen löser sig.
3. Tillsätt sirap, salt, rågsikt och vetemjöl. Arbeta degen ordentligt.
4. Låt jäsa till dubbel storlek.
5. Tillsätt hjorthornssaltet och arbeta degen på ett bakbord. Dela i 12-16 delar som rullas ihop till varsin bulle.
6. Låt jäsa mellan två bakdukar.
7. Kavla ut bullarna en och en, avsluta med kruskavel.
8. Nagga och grädda i en torr stekpanna eller på elhäll. Kakorna ska gräddas i cirka 1 minut på varje sida.
9. Låt svalna en stund mellan bakdukar innan ni smakar.

Kommentarer
Felicia:

Måste testas! :D

2012-11-23 ♥ 20:51:30
blogg: http://storasysteralskarmode.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal