DAGENS FRÅGA: LÖPNING

skrivet: 2011-04-26 ♥ 20:16:46
En fråga, läste i ett inlägg längre ner att du orkar springa 3km utan att stanna, hur fan orkar du människa? Vart får man orken ifrån?

Jag är världens bästa exempel på att vem som helst kan börja springa. För fem år sedan var jag världens soffpotatis som älskade att äta mat, dricka cola och åt någon form av onyttighet varje dag. Jag avskydde att bli svettig och ville mest sitta hemma framför datorn eller tv:n. Men så en dag fick jag lusten att börja röra på mig. Och det är steg ett. Man måste ha någon form av vilja och motivation annars kommer det rinna ut i sanden. Nu, fem år senare springer jag flera gånger i veckan, tränar på gymmet regelbundet och orkar mer och mer för varje vecka. Och framförallt har jag fått bättre kondition och starkare kropp vilket gör mig väldigt glad. Mitt mål är nämligen att bli en sådan där söt pensionärskvinna som joggar i spåret. Stark och frisk med andra ord. :)

Nu ska jag dela med mig av mina bästa tips till att orka springa den första kilometern. Glöm inte: det kommer att vara jobbigt i början men ju mer ni kämpar desto lättare blir det. Enjoy!



Jag började med att välja ut en bra runda här hemma som jag kunde gå/springa varje dag. Jag började rundan med att gå lite snabbt och sedan började jag jogga i lagom takt tills jag blev trött, fortsatte då med att gå i högt tempo tills jag kände att jag orkade springa en bit till och så där fortsatte jag. I början sprang jag mest mellan två lyktstolpar, gick dubbelt så långt, sprang till nästa lyktstolpe och så vidare. Prova er fram! Det är riktigt jobbigt i början men det blir lättare och lättare för varje gång. Jag lovar!



När man springa så där jättefort blir pulsen väldigt hög. Det är i och för sig inget fel med det men om man vill springa långt bör man hålla en låg och jämn nivå på pulsen i början. Man brukar säga att man ska kunna prata lite samtidigt utan att få andningssvårigheter.



Jag fått lätt ont i mina benhinnor och därför tycker jag att det är jätteviktigt med ett par sköna skor. Och om man ska springa ofta kan det vara skönt med ett par skor som inte ger skoskav och ont i lederna.



Jag tränar extra två-tre gånger i veckan. Och då gör jag olika övningar som stärker kroppen utan att bygga muskler. Jag använder alltså låga vikter och gör fler repetitioner till skillnad från någon som vill få synliga muskler. Syftet med det är att få en bra hållning och en stark rygg och det har hjälpt mig jättemycket i min löpträning!



Att springa på tom mage går liksom inte. Det är ungefär som att köra iväg i en bil utan bensin. Det tar liksom stopp efter ett tag. Så glöm för guds skulle inte att äta! Jag brukar äta fyra gånger om dagen men istället för att vräka i mig äter jag mindre portioner vilket är ett bra sätt om man har viktnedgång som målsättning. Har man inte det kan man väl äta precis som man vill tycker jag. Det viktigaste är dock att fylla på med något matnyttigt inom en halvtimma efter man tränat. Jag brukar äta en frukt eller en smörgås.

Hoppas ni gillade mina tips! Tänkte publicera lite fler peppande löpinlägg denna veckan så håll utkik!

Kommentarer
Emma:

Ja påsken var fin :) var hemma hos min mamma, på torsdag åker vi till stockholm en vecka för att fira 25 årsdag och massa annat skoj!

Hoppas du får en fin vecka!

2011-04-26 ♥ 22:22:02
blogg: http://princessemma.blogg.se/
Bella:

Riktigt bra tips, tack så mycket! (:

2011-04-30 ♥ 09:22:28
blogg: http://labellaaa.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal