OSKULDENS MUSEUM

skrivet: 2011-08-27 ♥ 13:00:00
Jag är helt såld på Orhan Pamuk. Vilken fantastisk författare! Det spelar ingen roll om kapitlen handlar om frimärken, en flickas sätt att fimpa cigaretter eller hur den turkiska drycken Meltem kom till - allt blir lika intressant och fängslande. Ni som inte har läst hans böcker - och är vana vid lite tyngre text - gör det!

Oskuldens Museum läste jag ut så sent som i går och trots att det inte var hans bästa bok (min favorit är Snö) blev jag så fascinerad av berättelsen att jag började tro att den var sann mot slutet. Alltså, så pass fascinerad att jag skulle boka en resa och besöka museét i Istanbul (om det nu fanns), bara för att få se om det verkligen var sant. Boken handlar om rikemanssonen Kemal som förälskar sig i den avlägsna släktingen Füsun samtidigt som han är förlovad med Sibel. Han blir så besatt av Füsun att hela hans liv börjar kretsa kring henne - på ett näst intill sjukt sätt. Och som vanligt blandar han skrivandet med ingående samhällsskildringar från 70-talets Turkiet.


Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal