Ny bok

skrivet: 2012-04-23 ♥ 10:05:00
I går fick jag ett paket från min bokklubb Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek. Jag beställde den för mina bonuspoäng som jag samlat ihop så den blev alldeles gratis till och med. Och ja, jag förstår att ni som inte är så insatta i rysk litterärhistoria tycker att jag verkar helt bananas nu men Alexander Solzjenitsyn är en av milstolparna i den ryska litterära kanon (uttalas inte som kanonkula utan kAnån) eftersom han i princip var den första författaren som fick möjligheten att publicera texter utomlands som avslöjade vad Sovjetunionen egentligen sysslade med genom sin kontroversiella bok En dag i Ivan Denisovitjs liv om Gulagarkipelagen. Han fick till och med Nobelpriset 1970 men blev tvingad i exil när han mottog det. Och denna boken handlar då alltså om och är skriven av den svenska kuriren som hjälpte honom att få sina texter publicerade i väst utan att passera den sovjetiska censuren vilket var ett grovt brott på den tiden.




Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





ForHair.se

Bling Skal